Say what?! Lockdown


Een lockdown lijkt er hier in BCN aan te komen. Ik probeer de kranten El País en La Vanguardia (deze tweede geeft specifiek nieuws uit Catalonië) te lezen. Beeld het je in: de browser op mijn pc staat zo ingesteld dat de tekst meteen naar het Nederlands wordt vertaald en op mijn gsm staat mijn vertaalapp voortdurend open. Het lezen van de Spaanse kranten, het volgen van een aantal Nederlandse dames in BCN op Insta én mijn babbels met de mama’s aan de schoolpoort en op de metro doen me concluderen dat de lockdown slecht een paar dagen verwijderd is.


Of het wordt een totale lockdown van 15 dagen waarbij de kinderen wel nog naar school mogen (voedingswinkels zullen vermoedelijk wel openblijven, maar ik herinner me de beelden met de lange rijen wachtenden), of het wordt een weekendlockdown. Gedurende 4 weken zouden we in het weekend niet meer buiten mogen. 

Neenee, een lockdown is hier niet zoals in België waarbij je nog mag wandelen en fietsen of per twee naar de winkel mag. Een lockdown is een lockdown; een blijf in uw kot en durf niet buiten te komen! 'k Zie het dus hélemaal zitten met 3 kinderen op een appartement en een mooi weekend in het vooruitzicht... NOT!


Daarbij hebben we nog een bijkomstigheid... mijn schoonouders zijn met de auto onderweg naar ons. Lag al een hele tijd vast. Ze deden tal van inkopen, want we maakten een hele verlanglijst (gaande van Sinterklaaschocolade tot brodmixen van bij Aveve tot... Jommekesstrips en kleedjes van bij Filou). En ze brengen ook onze auto. Echt missen doen we die niet, maar zo zullen we de stad net iets sneller verlaten in het weekend. Ze zijn dus onderweg. Op ‘t gemakske richting Barcelona met een paar stops in Frankrijk. Mijn schoonmama houdt van proper en ontsmet in het kwadraat dus het zal zeker veilig verlopen en met tal van voorzorgsmaatregelen. Ze zouden hier zaterdag aankomen. Ik verwacht dat ze de maatregelen morgen aankondigen en dat ze vrijdagavond zullen ingaan. Hun aankomst hebben ze vervroegd naar vrijdag. Een dagje vroeger aankomen was geen probleem voor het hotel hier om de hoek; de receptioniste maakte bijna een vreugdedansje.


Nu hopen we dus op de beste uitkomst, nl. een weekendlockdown. Ik ga alvast morgen extra inkopen doen en onze diepvries goed volstouwen. Ik hoop ook nog wat knutselgerief te vinden zodat we ons een weekendje (of langer...) kunnen bezighouden. 


Is het zo slim om met hen af te spreken? Geen idee... je hoort zoveel... Stel dat deze situatie de hele winter aanhoudt dan is een trip voor de feestdagen naar onze familie en vrienden in België niet mogelijk. En daarom denk ik: laat ons toch maar genieten van de komende dagen samen met hen samen, al dan niet lockdown.


Stay safe amigos!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe is 't daar nog?

Say what?! Already 1 month in BCN!

Say what?! Rock & roll in 2021!