Say what? Blijf in uw kot!



Wat een blog over onze voorbereidingen en verhuis naar Barcelona moest worden, zou wel eens een blog over ons leven in Lochristi kunnen worden... 

Wij behoren tot de groep die vanuit ons kot werkt, 3 kids entertaint en onderwijst, poetst, wast, strijkt, ... 💆 Er zijn redenen om hierover te klagen, maar er zijn er minstens evenveel om dat niet te doen. Vandaag zijn we gezond en we zijn blij dat we nog in ons kot met tuin en ingericht naar onze zin in België wonen. Mits het hanteren van werkshiften, komen we de dag vrij vlot door. Mochten we nu op een appartement in totale lockdown zitten, wat het geval is voor Mathieu zijn Spaanse (maar ook Italiaanse en Franse) collega's, dan zou de situatie nog veel minder plezant zijn!

In de vorige blog wenste ik nog dat we binnen een maand een paar stappen verder zouden staan in onze voorbereidingen, maar hoe naïef was dat?! Mijn geduld wordt dus verder op de proef gesteld. Dat we gaan, is zeker. Deze crisis gaat onze plannen niet zo snel terugschroeven. Hiermee heb ik de meestgestelde vraag van vrienden en kennissen beantwoord.

Mathieu zou 1 april starten, maar dat is uitgesteld naar 1 juni. Hij heeft nu en dan al conference calls voor de nieuwe job en zo zal die nieuwe job meer en meer zijn intrede doen, maar vanuit Lochristi lijkt het me onmogelijk om de nieuwe job fulltime uit te voeren. Anders zou de verhuis naar BCN niet noodzakelijk zijn. Een ander probleem is de betaling van Mathieu's loon. Aangezien hij voor de Spaanse afdeling werkt, kan hij enkel op een Spaanse rekening betaald worden. Dit was één van de redenen waarom hubbie naar BCN moest. Om die Spaanse rekening te openen, moet je een NIE (een uniek identificatienummer van niet-residenten voor de Spaanse belastingen) hebben en dit krijg je na een bezoek aan la policia. Maar zover zijn we dus niet geraakt.

De meisjes proefden vorige week een les Engels met juf Tawny van D-Teach. Hoe leuk was dat?! Juf Tawny is een sympathieke, Vlaamse juf die in Barcelona woont. De proefles lieten we nu al doorgaan, maar de eigenlijke lessen starten we pas in augustus zodat Eloïse en Léonie het dan ook bijna meteen kunnen gebruiken. Ondertussen kocht ik zelf wat materiaal zodat we samen spelenderwijs aan de slag kunnen.
Ik moet zelf trouwens ook dringend werk maken van die Spaanse lessen! Ik had het goede voornemen om elke dag 15 minuten te oefenen, maar in deze tijden is het toch een kwartier te veel. 
Veel verder dan La Casa de Papel en Toy Boy ben ik nog niet geraakt. 😏 
Mijn oud-collega's van Nieuwen Bosch deelden trouwens een eerste, zelfgemaakte Spaanse les. Het geeft je wel zin om Spaans te leren, dat is zeker! Ik wacht vol ongeduld op het volgende filmpje 😉 (Bekijk het filmpje hier: https://www.facebook.com/NieuwenBoschHumaniora/videos/215399316346883/)

Waar ik me momenteel het meest zorgen om maak, is het vinden van een tof appartement in een leuke wijk. Een kennis van mijn schoonvader woonde en werkte zelf verschillende jaren met zijn gezin in het buitenland en hij gaf ons als belangrijkste tip om kieskeurig te zijn op vlak van huisvesting. Als het dan eens wat moeilijker gaat, dan heb je tenminste een fijne plek om thuis te komen.
De huurprijzen zijn erg hoog in BCN. Door de komst van AirBNB stegen de prijzen op enkele jaren tijd met meer dan 50%. Via de firma is er wel een relocation firma die voor ons zoekt, maar dat ligt uiteraard helemaal stil. Nu ik zelf meer dan 3 jaar in de vastgoedsector werk, zou ik wel graag die teugels mee in handen nemen. Ik zag al honderden appartementen op Idealista (het Spaanse Immoweb) en weet heel goed wat ik (niet) zoek. 
De beste tip kreeg ik van Ellis, een Nederlandse makelaar actief in BCN. Ze zei dat we bij ons eerste bezoek door de wijken moeten struinen en zien waar we een goed gevoel hebben. De één kan een wijk de max vinden, terwijl de ander het maar niks vindt. Elk gezin heeft een andere top drie waaraan een wijk moet voldoen. Onze top drie? De nabijheid van vlot openbaar vervoer (geen auto), een park (beperkte buitenruimte) en winkels. Sarria zou daaraan voldoen, maar dat is meteen ook één van de duurste wijken. Eixample zou ook lukken, maar zou wat drukker zijn. Verder vallen ook Gràcia en Les Corts te overwegen.
De vastgoedmarkt werkt er anders dan in België. We zouden ten vroegste in mei beginnen zoeken om in juli te verhuizen. Afhankelijk hoelang deze situatie aanhoudt, hebben we dus tot bijna half augustus om iets te vinden als we de eerste week van september willen verhuizen. Of we de tijd zullen hebben om Ellis' 'struintip' toe te passen, valt af te wachten.

Momenteel struinen we, wandelen we en fietsen we door Lochristi-city in afwachting van beter nieuws. 


Hasta la próxima! 
Mantenerse sanos! 

Volg je graag ons avontuur? Instagram: lisa_mateo_barca

(Wil je graag reageren onder deze blog? Dat kan alleen met een blogger-account. Reageer gerust op Facebook of Instagram.)



 




Reacties

  1. Hej Liesje,
    Duolingo app gebruikten wij ooit een maand elke dag een kwartier en tegen we naar Peru vertrokken lukte ons het meeste basis Spaans...nuja, Barcelona is uiteraard vooral Catalaans, niet? Ik herinner me dat mn neus zowat afgebeten werd toen ik in mn beste Spaans tapas probeerde te bestellen. Ik duim dat jullie snel een duidelijkere timeline hebben... courage!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Hoe is 't daar nog?

Say what?! Already 1 month in BCN!

Say what?! Rock & roll in 2021!